Javier Fernandez | Page 158 | Golden Skate

Javier Fernandez

There's no other way to increase Javi's BV significantly without adding the 4Lo.

The 3-3-3 doesn't make any sense to me. :confused2: For one, as I recall it would add just about 1.6-1.7 to his BV, because it's essentially shifting jumps around, not adding anything new. Also, without any differentiation in value between jumps at the front and the back end of a combination, it's simply too risky for very little reward. If he messes up the landing of the last jump, he loses GOE on all 3 triples. There's a reason no one else is doing them.

He would be better off backloading instead, but even that wouldn't make enough difference. If he does his solo triples in the first half of the program and moves both 4S, both 3A and his 3-1-3 all in the second half for the 1.1x bonus, his BV would go up by about 3.4, which is what, half of the difference between a quad and a triple?

Nah, if Javi and his team come to the conclusion that he needs a BV increase, they will have to go with the 4Lo. But as tzazu also pointed out, would he be able to get to any level of consistency in a single season? Look at the problems Yuzu has had... Not to mention the health risks. Sustaining a serious injury, or just "simply" aggravating a smaller one to the extent that hampers training.

Which reminds me, do we know about injuries Javi may have had, or longer training time he had to miss over the past few years? I remember he made hints about having difficulties leading up to Worlds last year, and he had some sort of anti-inflammatory injection treatment to his spine afterwards or something like that?

I think he has maintained himself quite seriously injury free til recently, at least compared with other skaters; but at the other hand he has been a late bloomer skater too. These last years, his training habits have been more serious and consistents than when he was younger, but maybe because of that he didn't hurt himself when he was a teen and the body is still developing, who knows :scratch2: It's really difficult to know what the best is.

He has never missed a competition in his long senior career as far as I know which points towards to suffering only minor injuries and no particularly long periods off-ice. I seem to recall there was something with knees before Euros 2014? Then the pelvis problem last spring. Before 2014 though there was less interest in him and whatever problems he might have had might have gone unrecorded. The participation record speaks for itself maybe.

As for the technical content... Apparently it takes some time to get new elements working in practice not to mention getting them to be sufficiently consistent and reliable for competition - I fear that if he really wanted to get a new element, he should have been able to introduce it into his programs already this season. :( Backending might give some additional points, 3A combo with something else than 3/2T, 4+3 with something else than 3/2T? These are not realistic either, I should think, and do not gain enough points to match a half-decent 4-5 quad FS. He is getting into the same situation where Chan is now - success is possible with perfect performances and a bit of messing up from the others.

But who knows how the new kids on the block will handle the pressure at the Worlds? Chen will be in his first senior Worlds with the US expectations very high (he is after all the lone US male figure skater to get anywhere near the top since Lysacek). Shoma has more experience, but perhaps less consistency so far this season. From the "old" guys Hanyu probably really wants that World crown, but since he has not won ISU championships since Worlds 2014, the expectations and pressures are high. Javi and Chan, see above. With good performances and a bit of luck, maybe.

Somebody posted these old vids on YT yesterday and I had not seen any of them before, so

Sochi RTVE interviews after both programs:
Short: https://www.youtube.com/watch?v=4rz3Tn5Gz2I
Free: https://www.youtube.com/watch?v=hjI78Nf3Ycs

Watching the Shanghai SP afterwards at Marca offices
https://www.youtube.com/watch?v=lV0RpZjQUK4

E

OK thank you guys, then it isn't me who has missed out on news about injuries. Which is great of course that he has been able to avoid more serious injuries, operations, missing competitions etc. We'll just have to wait and see how Worlds will unfold for Javi and what his options will be afterwards.

I haven't seen these yet either. God, sometimes I can forget how much I didn't like either of Javi's programs from that season. Especially the LP. And the poor guy gave very lackluster performances of both in Sochi... :ohwell: :slink:

Hopefully they will make much much better music (and costume) choices for Javi's Olympic season programs this time around.

His Olympic year programs have not been spectacular so far. Well, Pirates in 2010 was ok, but that was the year when his SP music was changed practically every competion... :rolleye:

A new interview out yesterday in Telva magazine (remember the "instructional" video on jumps a little while ago?). In pictures (unfortunately such poor quality that text is not readable:
https://twitter.com/esther_fuentes_/status/837015522839523329

The text is apparently not yet available online on the magazine's webpage (http://www.telva.com/), but a member of the Patinaje Pink forum had kindly transscribed it and I copy it here (gracias to the original poster!):

EL ATLETA INGRÁVIDO

De un barrio humilde de Madrid a los altares del deporte mundial. Así es las supersónica ascensión de Javier Fernandez, apodado El Lagartija, que con sólo 24 años ha logrado hacer de un deporte casi desconocido en nuestro país, todo un acontecimiento. Tras su triunfo en Ostrava, hoy es cinco veces campeón de Europa, dos veces del mundo y embajador del patinaje artístico español .El chico del triple axel afirmaba “el oro es haber llegado hasta aquí”.

Corría el año 1998. Llevaba un año entrenándome para copetir a nivel nacional en patinaje artístico cuando una lesión permanente (una dolorosa fráctura de rótula) me alejó de las pistas y nunca conseguí recuperar el ritmo. Pero él nunca lo perdió. Aquel chaval al que apodábamos El Lagartija, de corazón inquieto y travieso-disfrutaba levantando faldas y desafiando a nuestros entrenadores-pero bondadoso, es hoy cinco veces campeón de Europa y dos veces campeón del mundo.En enero revalidó popr quinta vez el título europeo en Ostrava, una hazaña que ningún patinador había logrado desde 1973. Recuerdo que lloré cuando hace dos años se hizo con el oro en Shangaiy lo hice de nuevo cuando revalidó el título en Boston. Y le recordé sobre la pista de Majadahonda, provocando lluvias de escarcha, siempre saltando, girando, volando. Como si fuera ingrávido.

Esta entrevista pilla a Javier Fernández entre compromisos, ha destapado una placa con su nombre en Dehesa del Príncipe, ha recogido un premio de la comunidad de Madrid, viene directo de Toronto - donde reside y entrena a las órdenes de Brian Orser - y tiene que volvar a Japón, a continuar la interminable serie de exhibiciones, que es tristemente, el principal sustento para los practicantes de este deporte casi clandestino. Pero nunca pierde la sonrisa. Ni las ganas de superarse. Otro reto aparece en su horizonteConfusedumr de una tacada, de manera consecutiva, ocho grandes torneos internacionales. Puede cumplirlo en el mes de abril, es el Mundial que se celebrará en Helsinki. Campeón de los dos últimos campeonatos, es un objetivo que tiene entre ceja y ceja: ”nunca me rindo”.

Q: Tus padres han hecho siempre un gran esfuerzo para apoyarte…
A: Al principio fue muy complicado. Tuvieron que invertir mucho dinero,renunciar a las vacaciones familiares, aceptar un segundo empleo, realizar horas exta… Han pasado muchos años hasta que he podido ser autosuficiente.

Q: Empezaste en la pista de Chamartín, que hoy ya no existe. ¿qué recuerdas de tus inicios?
A: Acompañaba a mi hermana Laura, que había descubierto el patinaje a través de las competiciones televisadas. Yo iba con mi balón,pero el hielo me fascinó a mi también.
Recuerdo que nunca quería entrar a la pista(, era extremadamente vago) y después nunca quería salir,mis padren tenían que llamarme varias veces para que dejase de hacer piruetas.Me divertía muchísimo.

Q: Enseguida pasaste al Igloo de Majadahonda, a las órdenes de Carolina Sanz e Iván Sáez,que te recuerdan como un niño revoltoso e hiperactivo, que aunque tenía mucho talento, se pasaba el día castigado
A: Era muy rebelde, me entretenía fácilmente con cualquier cosa y carecía de disciplina. Hablaba con compañeros, desobedecía, armaba follón…¡por eso me llamábais el Lagartija!

Q: Después te trasladaste a Jaca ¿Qué había allí para ti?
A: Mi hermana Laura se conviertió en la mejor patinadora de España y era una gran oportunidad para ella, así que quisimos apoyarla. Mi padre tuvo que quedarse en Madrid y seguir trabajando. Fue una etapa dura con la familia dividida.

Aunque le cuesta hablar de ello, sus días en Huesca fueron dolorosos, los chavales de su edad no entendían que se dedicara a un “deporte femenino” y Javier acusó el golpe. Pensó en abandonar, incluso dejó de entrenarse un tiempo.Pero su talento innato no había pasado desapercibido y Nikolai Morozov, un cazatalentos del hielo, le ofreció entrenarle en Estados Unidos.

Q: Tu emigración en 2009 causó decepción en España
A: Los medios que teníamos entonces en nuestro país - y los que seguimos teniendo, aunque hayamos mejorado mucho - son los que corresponden a un deporte minoritario. Había poco apoyo y poca cultura de patinaje, así que por supuesto que sí, en cuanto me dieron la oportunidad de irme con uno de los mejores entrenadores del mundo, no lo pensé.

Q: ¿Experimentaste entonces la dureza de la vida de competición?
A: Fue horrible. Todo deporte de alto rendimiento es durísimo, debes invertir muchas horas, conlleva cansancio, tanto físico como mental,estar siempre al cien por cien. Cada mañana, al despertar, sabes que ese día va a ser un desgaste a todos los niveles. No hay tregua:acostarte pronto, correr, entrenar… Yvuelta a empezar

Q: Sin embargo, a pesar de todas las dificultades, has abierto camino y se te compara con Santana o Ballesteros ¿cómo te hace sentir?
A: Es difícil ser pionero, pero también es un orgullo, un mérito personal. Haber abierto este camino y dar a conocer el deporte es una gran satisfacción para mi y ahora busco apoyar a aquellos empresarios que quieren poner en marcha una pista de hielo para que sea accesible para todos. Quiero que los que vengan después de mí, lo tengan más fácil, qu el patinaje sea más practicado y conocido en España ¡y qué cuando yo deje de patinar no caiga en el olvido!

Q: En España hay 15 pistas de hielo. 17 clubes y apenas 400 patinadores federados… ¿por qué es tan minoritario ste deporte?
A: No hay tradición (tampoco el clima lo propicia). En la actualidad solo tenemos becas del Comité Olímpico - la beca ADO - y de Madrid Olímpico y auqneu cada vez hay más apoyo, a nivel profesional es muy difícil. Las emperesas buscan deportes fuertes, como el fútbol o el tenis, donde los patrocinios son más rentables.

Q: ¿Cuál ha sido el momento de mayor tensión de tu carrera?
A: Todas y cada una de las competiciones de alto nivel. Los europeos y los mundiales ejercen una presión terible, todos esperan que obtengas un gran resultado y te cargas con esa responsabilidad sobre los hombros.

Q: ¿y el de mayor alegría?
A: Decir que el mundial de este pasado año puede sonar a tópico, pero realmente fue un milagro, tuve una lesión justo antes del programa largo y no puede entrenar. Y no sólo gané, sino que fue la mejor actuación de mi carrera.

Q: Mundial de Shangai de 2015, El Barbero de Sevilla, Cuádruple toe impecable y en el cuádruple salchow te caes ¿qué pensaste en ese momento?
A: Que todo estaba perdido. Pero aún así en esos instantes sabes que lo único que puedes hacer es continuar y hacer que todos los elementos estén perfectos para intentar compensar los puntos perdidos por la caída. Los elementos de cada programa (la combinación de pasos, saltos y piruetas) son puntuados por los jueces desde -3 hasta +3 así que se puede tener esperanzas en compensar unos con otros. Nunca se sabe.

Q: ¿cómo se lleva eso de reaccionar, de tener que modificar la coreografía sobre la marcha para cumplir con los requisitos?
A: El programa está ensayado hasta el extremo, pero en casos así hay que tener la suficiente fortaleza mental para ser capaz de improvisar y redirigirlo. Si vas tarde con la música, tienes que intentar acelerart un poco, si has hecho un elemento que era una combinación de varios saltos y te has caído en uno de ellos, tienes que introducirlo en otro que fuera sencillo. ¿pero no se puede meter en todo! Además de todo eso tienes un reglamento en la cabeza que tienes que ejecutar en plena actuación.

Q: En un día de competición, ¿cuál es tu rutina?
A: Me levanto protno y voy dos horas antes a la pista para irme metiendo en el clima. Suelo tomar un té y beber agua, nada especial. No puedo estar parado porque me pongo nervioso, así que escucho musica, veo películas o me entretengo con mis compañeros.

Q. ¿se convierte un entrenador en parte de la familia?
A: Brian Orser es un padre para mí. Me ha cuidado siempre y está pendiente de lo que necesito y no sólo con un objetivo profesional, también a nivel personal.

Q: ¿quién diseña tus coreografías?
A. Desde que vivo en Canadá se encarga David Wilson,aunque el año pasado para el programa de flamenco me ayudó Antonio Najarro, director del Ballet Nacional de España. Cuando quiero ahondar en un estilo intento que me ayude el mejor, y me encanta tener mi opinión, aunque mis entrenadores elijan la música, yo tengo la última palabra. Porque soy yo el que tiene que patinar y transmitir…

Q: ¿cón que disfrutas más dentro de la pista?
A. Con el triple axel y las piruetas saltadas… ¡vuelo!

Q: ¿a qué patinador admiras?
A: Al grandísimo ruso Plushenko,que ahora es un grana migo mío pero crecí soñando ser como él. Y lo mejor es que es una persona excepcional, además del mejor patinador de la historia. No tiene rival.

Q: Nacional, europeo(cinco veces) y doble mundial… ¿qué sueño te queda por cumplir?
A: Siempre hay retos. Sigo queriendo revalidar mis títulos, pero sueño con los Juegos Olímpicos de dentro de dos años…

Q: ¿qué harás cuando te retires?
A: Seré entrenador,pero a la vez quiero crear una fundación para generar amor por el patinaje, que apoye a los patinadores de alto nivel para que este deporte no caiga jamás en el olvido.

Q: ¿Te quedarás en España?
A: ¡esa es mi idea! Porque soy español y siento amor por mi país

Hay una cita que El Lagartija tiene marcada en rojo: Los Juegos de invierno de 2018 que se celebrarán en febrero en Pyeongchang (Corea del Sur). Es su gran objetivo, un reto que marcará su agenda durante el presente año. Será la tercera vez que participe en una cita olímpica, pero esta vez la afrontará, si el físico lo permite, en el mejor momento, en su mayor madurez. En 2010 en Vancouver, quedó en el puesto 14, cuatro años después, en Sochi, se quedó a las puertas de subir al podio. Logró esa cuarta posición que tantas lágrimas hace derramar a cualquier deportista. En tierras coreanas, el reto es colgarse el oro. Serán, posiblemente, los últimos Juegos que afronte al máximo nivel “Quiero el oro, pero me da igual, el premio es haber llegado hasta aquí”.

E

^^^Thank you for posting this. I don't think I have ever heard him referred to as El Lagartija. Has he always been called that?!

^^^Thank you for posting this. I don't think I have ever heard him referred to as El Lagartija. Has he always been called that?!

Yeah, many reporters have asked him about it before :biggrin: but it's more of a childhood nickname because he never stayed still :laugh:

Hey guys, I'm not sure if this will be of any interest for anything but I was having fun with Excel and protocols and I did this for all the other top guys, so I'm posting the results for Javi here.

Basically I created a 'fantasy protocol' where I added up all the max GOEs each element has gotten this season from international competitions (GP series and Europeans) in order to calculate possible total scores if we add in those max GOEs per element that he's gotten through the year. This is only for this season; I am not counting the max he has gotten for these elements in the previous season, like I didn't for the other top men. Also, I have only counted GOEs he's gotten for level 4 spins and steps, even if he has gotten higher GOE for level 3s, just to be consistent with what I've been doing for all the men.

Here's Javi's fantasy protocol.

Note: That drated 3F-1Lo-3S has gotten an edge call everytime he has done it this season, so it has always gotten a max of 0 GOE. No wonder he wants to try 3Lz-3T-3Lo, though he'd probably have more luck attaching the 1Lo-3S to his 3Lz.

Also, if Javi does gain those great GOEs that he had in his 2016 Worlds FS, his FS potential will obviously shoot up, and so will his total score. But this sheet only uses this season's max GOE and PCS, for comparison purposes.

Thx for the explanation xibsuarz. That makes sense! I figured I was missing some of the nuance of it since Spanish isn't my first language. Seems like a lot of figure skaters were the "always in motion" type of kids! :laugh:

Javi doing his La Liga promotion: wishing happy new year in chinese
https://www.instagram.com/p/BQHLYGklC4I/?taken-by=vanilla_f

And a behind the scenes - it is not easy! :laugh:
https://www.instagram.com/p/BRXTW3IhMrh/?taken-by=vanilla_f

One pic from the Toronto Ice Dance Weekend at The Cricket with Andrew Poje - there was that pic of him in a suit with Hollywood star cardboard cuts and it was taken on this occasion. The theme was Hollywood and Oscars, hence the red carpet etc. (General handsomeness warning - you may start feeling woozy.)
https://scontent-mxp1-1.xx.fbcdn.ne...=5b7d6b46a5ea06d9defdb2a3641d82ae&oe=596119F7

E

Oh my! Javi looks so dapper when he's all dressed up and wears his glasses. Love hearing his thoughts on synchronized skating. New career for him possibly?! :)

Back